Dne 12.2.2022 byl ve Varnsdorfu hrstkou nadšenců o historická motorová vozidla založen, resp. obnoven viz níže v textu, Severočeský Klub Motoristů SKM, volně navazující na místní tradici sahající až do roku 1914.

Historie našeho lokálního motoristického klubu se začala psát krátce před vypuknutím první světové války. Dne 1. března 1914 se před hotelem u Zlatého Lva (Zum golden Löwen, dnešní č.p. 12/3) na rumburském Lužickém náměstí sjelo 35 automobilů, což byl jev v té době kdekoliv po světě naprosto nevídaný. Právě v ten den byl v hotelu založen nový motoristický klub Rakouska-Uherska s názvem Deutsch-Böhmischer Automobil-Klub (DBAK). Klub sdružoval motoristy z regionu ohraničeného přibližně polygonem Děčín – Česká Lípa – Jablonné v Podještědí – Šluknov. Během války klub logicky víceméně hibernoval, a to dokonce ještě přibližně dva roky po válce, neb bylo jiných starostí ale i nedostatek benzínu a pneumatik. Ze spánku byl klub probuzen až korespondencí od Okresní správy upozorňující na nepřípustnost starého názvu v nové republice (problematické bylo slovní spojení „deutschböehmisch“ kvůli stejnému názvu provincie vyhlášené českými Němci, kteří nechtěli nechat svá území spravovat Čechy z Prahy) a také pozvánkou od Československého klubu automobilistů (ČsKA) na slavnostní zahájení XII. mezinárodní výstavy v Praze roku 1920. A tak se stalo, že dne 23. února 1921 byla na valné hromadě klubu v rumburském hotelu Ross (U koně, stával uprostřed v místě dnešního OD Lužan) odhlasována změna jména klubu na Nordböhmischer Kraftfahrerbund (NKB) a klub se opět začal více věnovat své činnosti.

Naši předci, zakladatelé DBAK, resp. NKB, nově SKM. Fotografie je pořízena roku 1934, tedy na 20. výročí založení klubu, u hotelu v Karlově Údolí (Karltal) u Šluknova. Hotel sloužil klubu často jako startovací místo pro klubové jízdy okolím. 1 – Emil Kühnel, Česká Lípa 2 – Ing. Rudolf Wähner, Dolní Podluží 3 – Otto Umlauft, Děčín 4 – Hugo Schmidt, Rumburk 5 – Franz Karsch, Česká Kamenice 6 – Josef Lämmel, Varnsdorf 7 – Gustav Jäger, Krásný Buk 8 – Leonard Lang, Krásná Lípa 9 – August Zlámal, Rumburk 10 – Wenzel Krause, Rumburk 11 – Alfred Friedrich, Krásná Lípa.
Pozn: Gustav Jäger byl majitel osedlaného, v té době již cca 35 let starého veteránského vozidla De Dion Bouton Vis-à-Vis, který jeho otec (nezaměňovat s jiným Gustavem Jägerem!) zakoupil v roce 1901 jako jeden z prvních automobilů v Čechách a který je nyní ve sbírce Národního Technického Muzea – s dovolením jsme si vůz dovolili zařadit mezi naše klubová vozidla!

Členství v klubu přinášelo majitelům motorových vozidel a motocyklů řadu výhod.  Například levnější pojištění vozidel, možnost překračovat hranice s vozidlem bez nutnosti tehdy běžného placení zálohy cla na vozidlo či slevy na různé motoristické služby a produkty. Klub také vyvíjel tlak na místní správce za lepší údržbu silnic nebo spolupracoval na vytváření legislativy spojené s motorismem. Mimo jiné se také z vlastních prostředků a vlastními silami staral během zimy o sjízdnost Šébru a dalších komunikací regionu pluhem, jak jinak než vlastní konstrukce, nebo zajišťoval dopravní značení na silnicích, které tehdy prakticky neexistovalo atp. Zajímavostí bezesporu je i to, že klub měl zajištěn klubový (tj. měl uzavřenou smlouvu na levnější ubytování svých členů klubu) hotel Tauerngasthof ve Ferleiten pod průsmykem Grossglockner v Rakousku, Evropskou to „Mekku“ motoristů. NKB byl celorepublikově velmi významný a bohatý a v rámci možností poměrně věrný mladému Československu a ČsKA, narozdíl od ostatních německých klubů v Čechách. Pro dnešní dobu je asi nejatraktivnějším odkazem klubu skutečnost, že ihned po svém obnovení po první světové válce začal klub organizovat závod do vrchu Šébr (Schöberbergrennen). První závod se jel 9. října 1921 a poslední 17. června 1928. Klub tedy vlastními silami dokázal zorganizovat celkem 8 ročníků a přitáhnout takové hvězdy jako nejrychlejší českou domácnost dvacátých let – Elišku a Čeňka Junkovi na svých Bugatti, ale i další závodnická esa té doby jako byl Bohumil Turek, Miloš Havel (strýc prezidenta Václava Havla) či Jindřich Knapp. Závod do vrchu Šébr je třetím nestarším závodem s mezinárodní účastí v Čechách, a to po závodu Zbraslav-Jíloviště (od 1908) a Ecce Homo (od 2.října 1921, tedy pouze o jeden týden starší podnik). Klub několikrát změnil své sídlo, byl v Krásné Lípě, Rumburku a České Lípě.

V sobotu 9. října 2021 jsme na den přesně oslavili 100 let od prvního závodu spontánní spanilou jízdou zhruba 150 veteránských vozidel Šluknovským výběžkem. Hojná účast „závodníků“ i diváku přesvědčila organizátory k tomu, aby i do budoucna připravovali sraz a závod veteránů do vrchu Šébr. Za tímto účelem jsme oprášili staré logo NKB, citlivě ho zakomponovali do nového loga SKM a založili/obnovili místní motoristický klub. Naší snahou je poodkrýt mlhu vznášející se nad meziválečnou historií našeho regionu a nacházet a oslavovat to, co bylo tehdy pozitivní, významné a přínosné. Klub chce svou aktivitou pomoci v pozvednutí věhlasu našeho před válkou bohatého kraje, vylepšit jeho současnou pověst a přitáhnout regionu snad i nějaké finance díky zvýšenému turistickému ruchu. Vymysleli jsme tak například Zimní Schöberbergrennen, tedy jízdu alegorických saní s tématikou předválečného motorismu přímo na Šébru.

Klubový vozový park.

Trojčlenný výbor klubu byl zvolen následovně: Pavel Bulejko (předseda), Martin Šinkmajer, Václav Jára

Adresa sídla klubu: Severočeský Klub Motoristů v AČR, Husova 2075, Varnsdorf 407 47

telefon: +420 777 226 293, email: zavod (zavináč) sebr (tečka) cz, datová schránka: fbxaj5e, ičo: 14303060

Bankovní spojení:

Majitel účtu: Severočeský klub motoristů v AČR

Banka: Fio banka, a.s., V Celnici 1028/10, 11721 Praha 1

Číslo bankovního účtu: 2302180560/2010 (IBAN – CZ20 2010 0000 0023 0218 0560, BIC – FIOBCZPPXXX)

Číslo klubu v AČR: 1899