junkovi a schöberbergrennen – pozvánka na šébr 2023

Junkovi – nejrychlejší domácnost v Evropě

Při loňské vzpomínkové akci Schöberbergrennen 2022 jsme jednak oslavili jubilejní X. ročník závodů do vrchu Šébr a pak také obnovení místního motoristického klubu Nordböhmischer KraftfahrerBund NKB založeného ještě před vypuknutím první světové války roku 1914. Letošní ročník chce náš obnovený klub věnovat další velmi významné události pojící se s lokálními věhlasnými závody z dvacátých let minulého století. Před sto lety, přesně 30. září 1923, se našich závodů poprvé zúčastnil velmi úspěšný český závodník Čeněk Junek (1894-1928). V modrém vozidle Bugatti Typ 32 Tank s ním ten den seděla jeho žena, jistá Eliška Junková (1900-1994).

Čeněk Junek, mladý a ambiciozní bankéř / automobilový závodník

Čeněk se s Eliškou seznámil v roce 1916, svatbu měli dne 24. června 1922. Na jaře téhož roku Eliška poprvé pocítila adrenalin spojený s motoristickými závody. Stalo se tak při závodu Zbraslav – Jíloviště, kde Čeněk závodil s vozem Mercedes a kde vyhrál první místo ve své kategorii. Tento vůz Čeněk později zdemoloval při tréninkové jízdě závodu v Karlových Varech, kam se vydali s Eliškou na svatební cestu. A právě od této chvíle se začíná psát historie osudového propojení manželů Junkových s vozy Bugatti. Po nehodě hledal Čeněk nový závodní vůz. V Paříži se seznámili s Ettore Bugatti, který jim v roce 1922 prodal Typ 30 „doutník“, s nímž závodil firemní pilot Ernest Friedrich v závodech GP. Babušku, jak vozu později přezdívali, ale nechali v předjaří 1923 u firmy Bugatti překapotovat. Na cestě z Prahy do Molsheimu Eliška poprvé řídila tuto bugatku, to když si Čeněk s Milošem Havlem museli odskočiti druhým vozem za služebními povinnostmi. Na další návštěvu u Patrona (jak se Ettoremu přezdívalo) se Eliška bugatkou vypravila již sama a během schůzky byla domluvena koupě dalšího vozu, právě Typu 32 Tank. Vůz obdrželi po GP Francie v Tours.

Junkovi poprvé na Šébru s Bugatti T32 Tank, rok 1923

Takže právě s tímto druhým vozem Bugatti, kterému pro svůj tvar přezdívali „Želva“, se v roce 1923 účastnili našich závodů do vrchu Šébr manželé Junkovi poprvé. Želvu však měli jen krátce, přibližně do začátku roku 1924, než ji zdvořile hodili Patronovi na hlavu. Přestože Šébr (a jiné závody) roku 1923 s Želvou vyhráli, nebyli s ní spokojeni. T32 totiž díky svému tvaru křídla měla tendenci se nadnášet ve vysokých rychlostech, brzdy byly mdlé a převodovka měla pouze 3 rychlosti, kdežto pro závody do vrchu bylo účelnější míti rychlosti čtyři. Než si v létě roku 1924 dovezli ze závodů GP v Lyonu nový model Bugatti, věhlasný Typ 35, závodili větší část roku 1924 opět na Babušce. Ta je při jejich druhém závodu do vrchu Šébr 6. července roku 1924 zradila poruchou spojky v půlce trati. Na Babušce pak Eliška jela svůj vůbec první závod jako pilot, a to závod do vrchu v Plzni (Lochotín-Třemošná) dne 7. září 1924. Závod ve své kategorii cestovních vozů vyhrála. Další rok 1925 již na našem Šébru opět dominoval Čeněk právě na nové Bugatti Typ 35 (přezdívaný pro svou žlutou barvu „Otakárek“). Tento rok zde na Šébru již závodila samostatně i Eliška na Babušce. Samostatně na Šébru Junkovi závodili i v roce 1926 a naposledy v roce 1927. Právě při své poslední účasti v červnu 1927 stanovil Čeněk rekord tratě časem 2min00,5sec. Tento čas již nebyl nikdy překonán, především proto, že se poslední ročník jel v červnu 1928. Junkovi se tento rok již Šébru nezúčastnili a bohužel o pouhý měsíc později oba náhle ukončili závodní kariéru. Čeněk měl smrtelnou nehodu na okruhu Nürburgring (smutné prvenství vůbec první oběti tohoto okruhu) a následkem této tragické události přestala okamžitě závodit i Eliška.

Eliška na Targa-Florio 1928

Čeněk byl velmi skvělým závodníkem, nicméně jeho slávu zastínila Eliška, neboť ve své době neměla mezi ženami přemožitele, a naopak velmi slušně zatápěla i mužským pilotům. Jejím největším úspěchem je bezesporu GP Německa z Nürburgringu roku 1927, kde dojela první ve své kategorii vozů do 2 litrů (jediná ženská vítězkyně GP do dnešních dnů) a pak 5. místo legendárního extrémně náročného závodu Targa – Florio roku 1928 (5 kol po 108km), kde Elišku na žlutém Otakárku se startovním číslem 58 předstihli pouze profesionální závodníci Chiron, Conelli a Divo (Bugatti) a Campari (Alfa Romeo). Eliška tak byla první mezi amatéry. Její celkový čas byl 7h29m40sec, přičemž první Divo měl čas 7h20m56sec a čtvrtý Chiron 7h27m22sec. Během závodu byla i několikrát na první pozici. Je naprosto neuvěřitelné, že tato drobná a křehká žena dokázala odřídit přes 7 hodin extrémně fyzicky náročný závod na horké Sicilské půdě a dojet pouze dvě a půl minuty za legendou Chironem! Po ukončení závodní kariéry bylo Elišce díky silnému přátelství s Ettore Bugattim nabídnuto splnit si její velký sen a cestovat. Stala se krátce obchodním zástupcem firmy Bugatti pro region jihovýchodní Asie (Indie, Srí Lanka). Po návratu do Prahy vystřídala několik zaměstnání (např. Baťa – závod pneumatik), vždy se ale motosportu dále věnovala. Díky své hvězdné minulosti a velmi dobré jazykové výbavě hlavně jako ambasador českého motosportu.

Nejlepší závodnice své doby – Eliška Junková

Letošní sraz veteránských vozidel Schöberbergrennen tak s odkazem na první start manželů Junkových zde u nás přesně před 100 lety věnujeme právě Elišce a Čeňkovi, nejrychlejší domácnosti v Evropě. Severočeský Klub Motoristů sídlící ve Varnsdorfu zve všechny příznivce techniky dne 20. května na koupaliště Varnsdorf. Pozdravit a na Elišku zavzpomínat přijde její vnuk Jiří Junek. Kromě expozice veteránských vozidel náš klub zajistil bohatý doprovodný program.  Bude možno si vyzkoušet nehodu vozidla na simulátoru otočení, děti si budou moci zazávodit na čtyřkolce a zúčastnit se i dalších soutěží. Pokud počasí dovolí tak uvidíme seskok parašutistů a leteckou akrobacii. Hlavní cenou dětských soutěží bude s ohledem na odkaz manželů Junkových a na Šébru se prohánějících vozů Bugatti luxusní stavebnice Lego modelu Bugatti Chiron v měřítku 1:8, tedy délkou téměř 60cm a s cenovkou 10tis korun! Vstupné do areálu bude dobrovolné, avšak pro ty, kteří se budou chtít zúčastnit soutěže a užít si atrakce, platí jednorázové vstupné (dospělí 100Kč a děti 50Kč). Večer nám k tanci a poslechu zahraje zhruba 60 skladeb lokální rocková kapela Kabát Revival.

videa s paní Eliškou:

1968 – https://youtu.be/qRJCqZKlAuo

1971 – https://youtu.be/6-YuGdSXAYw

1981 – https://youtu.be/5GlE4UwtlPA

2001 – https://youtu.be/UNuXnm4gs2g

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *