Letošní reportáž z akce Závod do vrchu Šéber – Schöberbergrennen 2024 si dovolujeme zahájit krátkou vzpomínkou na aktivitu našich předků sdružených v motoklubu Nordböhmischer Kraftfahrer Bund, zkráceně NKB (čerpáno z naší bible – knihy Jana Němce „Motoristé na Šébru a pod Šébrem“):
V roce 1924 NKB vypsal svou první automobilní výherní loterii, jejíž výtěžek měl být věnován na rekonstrukci silnice na Stožecké sedlo. Mohlo se v ní vyhrát 5 automobilů (Laurin & Klement, 2 Praga, Tatra a Ford) a pět motocyklů (Indian Scout, 2 motocykly Douglas, Triumph a Puch). Tah proběhl 15. 12. 1924 a nedopadl pro svaz dobře, „ježto štěstí přálo prodaným losům, a ne losům zbylým svazu. Z deseti výher bylo osm vylosováno na prodané losy, zatímco svazu zůstaly jen dvě nejnižší výhry a poměrně mnoho neprodaných losů. Vzdor tomu je však deficit minimální, tj. asi 15 000 Kč.“ Z neúspěchu loterie se vedení svazu poučilo a valná hromada se usnesla, že „napříště bude vypsáno více malých výher a méně větších“.
100 let starou vzpomínkou začínáme proto, abychom si připomněli, jak mnoho naši předkové pro místní kraj činili. Tento privátní klub se staral svými silami o sjízdnost státní silnice, a pomocí loterie dokonce i o její rekonstrukci. Loterie to musela být monstrózní. Vždyť 5 automobilů a 5 motocyklů coby výhra muselo představovat obrovské jmění. Tipujeme, že přepočteno do dnešní hodnoty a zasazeno do kontextu doby šlo o ceny za přibližně 10 milionů korun.
To nás pět ze Severočeského Klubu Motoristů, zkráceně SKM, kteří navazujeme na naše předky, jsme jejich pouhým odvarem. V tombole sice máme také luxusní vozy, ale jsou z plastu (LEGO). A na Šébr již nezávodíme, jen se snažíme postarat o to, aby se dali do kupy příznivci motorismu a historie a společně strávili jeden pohodový květnový den. A my si myslíme, že se to letos opět povedlo. I přesto, že se v sobotu 25. května konaly hned tři další významné společenské akce (Elite 100, Tour de Feminin a hokejový zápas se Švédskem), přijelo na koupaliště Varnsdorf opět mnoho krásných historických vozidel, které si prohlédlo několik tisíc návštěvníků. Přesné číslo je neznámé, neb je vstupné dobrovolné. Určitě akci pomohlo počasí, které se po deštivém pátku umoudřilo a potěšilo nás hřejivým sluníčkem. Jasnou hvězdou dne byl pan Penížek (82! let) se svou závodní Tatrou 52 z roku 1928, kterou na závodech do vrchu pilotoval legendární tovární jezdec Tatry Josef Veřmiřovský. Pan Penížek z pódia odjížděl smykem (skutečně, video zde) a s cenou za nejlepší historický vůz. Nejcennějším motocyklem byl v Anglii vyrobený Velocette KTP 350 z roku 1931. Tradiční soutěž „sound contest“, tedy o nejkrásnější motorový zvuk, vyfoukla tradičnímu vítězi, domácímu borci Jardovi s jeho V8, velmi kvalitně vytuněná škodověnka 120 s L4. Účastník z největší dálky k nám zavítal až z Curychu ve Švýcarsku, a to po vlastní ose s vozem Chevrolet Bel Air z roku 1957. Spousta dalších atrakcí (např. simulátor nárazu automobilu), drobných soutěží a tombola pak pobavila všechny ostatní účastníky a diváky. Nechyběla spanilá jízda vozidel, letos se linoucí hned přes tři historické lokální tratě – v první řadě samozřejmě Šébr (kde nás symbolicky zkropil drobný deštík), dále pak Líska a nakonec Jiřetínský Trojúhelník. Po návratu do areálu nás všechny zbylé pobavili tři skvělé kapely. Začínající mladíci s Tea Bag a dále ostřílení hudebníci z kapel Vynález Zkázy a GotHigh, kteří předvedli naprosto profesionální show s několika mnoho vynucenými přídavky.
Doufáme, že tato letošní oslava 110. let založení klubu NKB/SKM by jejich původní zakladatele potěšila! Na závěr reportu děkujeme účastníkům s veterány, divákům (těm platícím dvojnásob) a všem sponzorům akce v čele s městem Varnsdorf. Těšíme se na Vás všechny příští rok!
SKM